пятница, 12 июня 2015 г.

ОСОБЛИВОСТІ ВИХОВАННЯ ВІРНОСТІ В ОСОБИСТІСНИХ ВЗАЄМИНАХ УЧНІВ

КАРАКАШ ТЕТЯНА ОЛЕКСІЇВНА

     На фоні соціально-економічних, політичних перетворень, що спостерігаються в сучасному українському суспільстві, дедалі гостріше постає питання морального виховання молоді. У наш час, на сьогодні, коли ми, дорослі люди, не політики, не історики, не соціологи, бачимо на власні очі, що  відбувається в нашій державі і з нашою державою, надто актуальним постає завдання щодо створення такої системи виховання, яка забезпечувала б високий рівень розвитку моральних якостей особистості, серед яких стрижнева роль належить вихованню вірності в особистісних взаєминах підростаючого покоління.
    Раніше я наголошувала, що вірність – це моральна категорія, що досить часто розглядається як чеснота. Вірна людина є та, в якій розміщена наша довіра, і по замовчуванню припускається, що довіра не буде в подальшому зраджена. Вірна людина може довести свою вірність наповнюючи ділом призначену їй відповідальність. Вона може бути підтверджена як матеріально (своєчасна відповідь на поштовий лист), так і не матеріально (іраціонально/духовно), наприклад, нерозповсюдження якогось секрету (важливого для вас). Вірною людиною буде та, якій ми можемо довірити наші турботи/хвилювання та секрети, знаючи наперед, що вони не вийдуть за межі нашого кола спілкування/взаємовідносин.
      Вірність - це надійність, відповідальність, обов'язковість людини в різних обставинах, пов'язаних з міжособистісною взаємодією.
        Вірність означає незмінну відданість конкретній людині, виконання даних зобов'язань, постійність у взаєминах, поглядах, почуттях, прагненнях та передбачає не лише взаємодопомогу, взаєморозуміння, а й внутрішню духовну близькість, довіру.
    В минулому році я вказувала на  комплекс педагогчних умов, які забезпечують виховання вірності підростаючого покоління: 
- залучення юнаків та дівчат до колективного обговорення морально-етичних дилем, пов'язаних з виявленням вірності в особистсних взаминах;
-  на матералі художнх творів, реальних життєвих ситуацій, а останнім часом їх так багато; 
- використання групових форм навчально-виховної взаємодії, які забезпечують систематичну демонстрацію вчинків-вірності;
- педагогічна підтримка у моральному самовизначенні, вияву вчинку-вірності.
         Вчитель, як організатор виховного процесу, покликаний розв'язувати наступні завдання: створення згуртування учнівського колективу; узгодження педагогічних зусиль по вихованню вірності в особистісних взаєминах учнів; взаємодія з органами учнівського самоврядування.
    Протягом року мною було використано такі методи по вихованню вірності в учнів 7 – А класу: метод прикладу з елементами роздуму,  метод переконання, метод аналізу художнього твору, метод – диспут «Чи актуальна вірність сьогодні?», галерея однієї картини, обговорення афоризмів, екскурсія по місту «Вони захищали Кривий Ріг»
     І як підсумком нашої такої роботи було проведено виховний захід « Краса у вірності» (слайд 1).
    Мета етичної бесіди передбачала показати роль і значення вірності у житті людини, розширити і поглибити в учнів поняття про вірність у дружбі, коханні, вірність слову і вірність Батьківщині; виявити роль мистецтва, літератури та самоконтролю у самовихованні вірності (слайд 2).
    Епіграфом були слова У. Шекспіра: «Будь вірним сам собі, і тоді з такою ж певністю, як за ніччю наступає день, наступить вірність іншим людям». (слайд 3).
      У вступному слові щ9е раз акцентували увагу  на розумінні понять «вірність», «вірна людина», а саме: вірність -  моральна категорія, що є чеснотою людини. В енциклопедіях ми можемо знайти таке визначення вірності: вірна людина – це така, в якій втілюється наша довіра, і по замовчуванню припускається, що ця довіра не буде в подальшому зраджена. Вірна людина – це та, якій ми можемо довірити свої турботи, хвилювання, секрети, знаючи наперед, що вони не вийдуть за межі нашого кола спілкування, за межі наших взаємовідносин (слайд 4).
     Напередодні в учнів 7 – А класу було взято інтерв′ю. Вірність може бути різною. Ми можемо бути вірними друзями, чи не так? Ми можемо бути вірними у коханні, вірними своєму слову, завжди його дотримувати. Ми можемо бути вірними громадянами  своєї держави (слайд 5, відео «Інтерв′ю»).
        Далі розглядаємо кожну з цих прекрасних людських рис.
       Оголошення результатів анкетування 7-А класу з теми «Вірний друг»
На питання «Чи легко заводити друзів?» (слайд 6) більшість  відповіли, що легко: друзів можна знайти всюди, спілкування – це корисно і легко. Деякі з відповіли, що навпаки, тяжко: друзів легко втратити і тяжко завести; справжніх друзів мало. Заводити друзів важко ще й тому, що, на вашу думку, треба бути точно впевненим, що тебе врятують.
На питання «Чи легко підтримувати дружбу?» (слайд 7)  відповіли, що тяжко: можуть бути дружні ревнощі, сварки; це може бути і легко, і важко – залежить від людини.
Отже, для підтримання дружби (слайд 8)  необхідні такі якості: любов, щирість, відсутність заздрощів, надійність, веселість, безкорисливість, доброзичливість, товариськість, вміння слухати, ввічливість, повага до іншого.
Другові, на думку учнів, (слайд 9)   треба казати все. Бо інакше це – не друзі,  друг завжди повинен вберігати нас від поганих вчинків, навіть тоді, коли ми не розуміємо, що творимо, друзі не завжди повинні мати однакову думку. По-іншому нецікаво; різні думки не заважають, а допомагають пізнати одне одного. У всіх різні думки, смаки, у кожної людини «своя атмосфера».
         Наші друзі, за результатом опитування, мають такі позитивні якості: милосердя, доброта, щирість, вихованість, правдивість, товариськість, веселість, вдячність, розум, цікавий внутрішній світ, бережливість, співчутливість, здатність допомогти у скрутну годину, життєрадісність, милосердя, сміливість. Негативних же якостей, за думкою семикласників,  у друзів майже немає: більшість відповіли, що це ідеальний друг або подруга; це людина, у якій на сто процентів впевнені.Отже, «Не важливо, чи смішно жартує людина. Головне, що ніколи не зрадить».
             Отже, як ми уже виявили, головна якість друга – це вірність. Але чи тільки люди вміють бути вірними?  Вірними бувають ще й тварини. Особливою вірністю відзначаються собаки. Хто ж такий Хатіко? (слайд 10)   
      (Хатіко – легендарний японський собака, пес породи Акіта-іну. Символ вірності і відданості в Японії. Пес був дуже вірний своєму хазяїну і продовжував віддано чекати на нього навіть після його смерті). На Україні є свій Хатіко. Давайте подивимося телесюжет про нього. (слайд 11)   
Перегляд відео сюжету «Доброго ранку, Україно! – Собача вірність».
Щоб такого більш ніколи не сталося, слід усвідомити один раз і назавжди: не можна зраджувати не тільки наших друзів-ровесників, але й братів наших менших – котів, собак, домашніх улюбленців. Собаки – це приклад вірності у дружбі, про який ми повинні завжди пам’ятати.
Завершальним акордом вірності у дружбі були запитання: (слайд 12)   
Отже, які риси повинні бути у гарного друга?
А що б ви самі робили, щоб не втратити друзів?
Як втримати дружбу?
З кого треба брати приклад дружньої вірності?

      Вірність у коханні. (слайд 13)   
        Всім нам відомо, що вірність буває не тільки у дружбі, але й у коханні. І, мабуть, найяскравішим, найзворушливішим прикладом є лебедина вірність. Щодо лебединої вірності в Україні є зворушлива легенда. (слайд 14, 15)   
    Читання української легенди «Лебедина вірність» під музичний супровід.
    Лебеді ладні віддати життя задля своїх рідних. Це приклад відданості і вірності, любові до близьких. Підсумовуючи сказане, учням пропонувалися запитання (слайд 16):
Які птахи являються символом подружньої вірності?
Як повинна себе поводити людина, якщо хоче отримати у відповідь любов та відданість?
Які якості важливі для вірності у коханні, подружньої вірності?
Як ми повинні відноситися до своєї родини, близьких людей?

        Обговорення поняття вірності своєму слову, її умов (слайд 17).
        Відомо, що людина – дуже різнопланове та складне створіння. Особистість кожного – неповторна, але дещо нас все ж об’єднує. Скажіть, чи у всіх із вас є серце? А совість? Чи є в вас розум? Звісно, бо це складові душі кожного з нас. Але іноді ці складові не в ладу один з одним. Що стається в такому випадку?
        (Учні 7-А демонструють заздалегідь підготовлену сценку за оповіданням «Вірність» Жюлі Лілі, 12-06-2009. З головними героями Серцем, Розумом і Совістю.)   (слайд 18, 19, 20).
      Обговорювалися питання (слайд 21):
Як ви вважаєте, хто з  цих трьох був правий – Совість, Серце чи Розум? Скажіть, яку людину можна назвати вірною своєму слову?
Насправді ж, усі троє праві, кожний – по-своєму. І коли серце вірне, совість розуміє свій обов’язок, а розум знає, якої мети хоче досягти – саме тоді народжується вірність своєму слову.

Виявлення рис громадянської вірності (слайд 22).
(Учні виразно читають вірш Володимира Сосюри «Любіть Україну»). (слайд 23).
В цьому вірші йдеться про вірність громадянина, про любов до своєї Батьківщини. Але бути їй вірною – значить не тільки любити, але й багато інших важливих якостей.
Що ж характеризує вірного громадянина? Що включає в себе вірність Україні?
Це наступні якості (слайд 24, 25).:
-         Знати історію і культуру країни;
-         Любити і знати українську мову;
-         Не боятися захищати країну у скрутну годину;
-         Не цуратися країни, працювати на її благо;
-         Вірити у її світле майбутнє, робити все заради нього;
-         Знати звичаї, вікові традиції країни, дотримуватися їх;
-         Поважати державні символи країни: герб, прапор, гімн;
-         Знати закони та дотримуватися їх.

         Підсумувавши все сказане під час виховного заходу за допомогою питань (слайд 26), ми зробили висновок, що  вірність своїй країні, вірність у коханні, у дружбі і вірність своєму слову – це основні аспекти вірності. Потрібно  завжди бути вірними і відданими людьми, і отримувати вірність від інших людей у відповідь.



Комментариев нет:

Отправить комментарий