ОСОБЛИВОСТІ ВИХОВАННЯ ВІРНОСТІ В ОСОБИСТІСНИХ ВЗАЄМИНАХ УЧНІВ
КАРАКАШ ТЕТЯНА ОЛЕКСІЇВНА
На фоні
соціально-економічних, політичних перетворень, що спостерігаються в сучасному українському
суспільстві, дедалі гостріше постає питання морального виховання молоді. У наш
час, на сьогодні, коли ми, дорослі люди, не політики, не історики, не
соціологи, бачимо на власні очі, що відбувається
в нашій державі і з нашою державою, надто актуальним постає завдання щодо
створення такої системи виховання, яка забезпечувала б високий рівень розвитку
моральних якостей особистості, серед яких стрижнева роль належить вихованню
вірності в особистісних взаєминах підростаючого покоління.
Раніше я
наголошувала, що вірність – це моральна
категорія, що досить часто розглядається як чеснота. Вірна людина є та, в якій
розміщена наша довіра, і по замовчуванню припускається, що довіра не буде в
подальшому зраджена. Вірна людина може довести свою вірність наповнюючи ділом
призначену їй відповідальність. Вона може бути підтверджена як матеріально
(своєчасна відповідь на поштовий лист), так і не матеріально
(іраціонально/духовно), наприклад, нерозповсюдження якогось секрету (важливого
для вас). Вірною людиною буде та, якій ми можемо довірити наші турботи/хвилювання
та секрети, знаючи наперед, що вони не вийдуть за межі нашого кола
спілкування/взаємовідносин.
Вірність - це
надійність,
відповідальність, обов'язковість людини в різних обставинах, пов'язаних
з міжособистісною взаємодією.
Вірність означає незмінну відданість
конкретній людині, виконання даних зобов'язань, постійність у взаєминах,
поглядах, почуттях, прагненнях та передбачає не лише взаємодопомогу,
взаєморозуміння, а й внутрішню духовну близькість, довіру.
В минулому році
я вказувала на комплекс педагогчних умов,
які забезпечують виховання вірності підростаючого покоління:
- залучення юнаків та дівчат до колективного обговорення
морально-етичних дилем, пов'язаних з виявленням вірності в особистсних
взаминах;
- на матералі художнх
творів, реальних життєвих ситуацій, а останнім часом їх так багато;
- використання групових форм навчально-виховної
взаємодії, які забезпечують систематичну демонстрацію вчинків-вірності;
- педагогічна підтримка у моральному самовизначенні,
вияву вчинку-вірності.
Вчитель,
як організатор виховного процесу, покликаний розв'язувати наступні завдання:
створення згуртування учнівського колективу; узгодження педагогічних зусиль по
вихованню вірності в особистісних взаєминах учнів; взаємодія з органами
учнівського самоврядування.
Протягом року
мною було використано такі методи по вихованню вірності в учнів 7 – А класу: метод прикладу з елементами роздуму, метод переконання, метод аналізу художнього твору, метод – диспут
«Чи актуальна вірність сьогодні?», галерея однієї картини, обговорення афоризмів, екскурсія
по місту «Вони захищали Кривий Ріг»
І як
підсумком нашої такої роботи було проведено виховний захід « Краса у вірності» (слайд 1).
Мета етичної
бесіди передбачала показати роль і
значення вірності у житті людини, розширити
і поглибити в учнів поняття про вірність у дружбі, коханні, вірність слову і
вірність Батьківщині; виявити роль
мистецтва, літератури та самоконтролю у самовихованні вірності (слайд 2).
Епіграфом були слова У. Шекспіра: «Будь
вірним сам собі, і тоді з такою ж певністю, як за ніччю наступає день,
наступить вірність іншим людям». (слайд
3).
У вступному слові щ9е раз акцентували увагу на розумінні понять «вірність», «вірна
людина», а саме: вірність - моральна категорія, що є чеснотою людини. В
енциклопедіях ми можемо знайти таке визначення вірності: вірна людина – це така, в якій втілюється наша довіра, і по
замовчуванню припускається, що ця довіра не буде в подальшому зраджена. Вірна людина – це та, якій ми можемо
довірити свої турботи, хвилювання, секрети, знаючи наперед, що вони не вийдуть
за межі нашого кола спілкування, за межі наших взаємовідносин (слайд 4).
Напередодні
в учнів 7 – А класу було взято інтерв′ю. Вірність може бути різною. Ми можемо
бути вірними друзями, чи не так? Ми можемо бути вірними у коханні, вірними
своєму слову, завжди його дотримувати. Ми можемо бути вірними громадянами своєї держави (слайд 5, відео «Інтерв′ю»).
Далі
розглядаємо кожну з цих прекрасних людських рис.
Оголошення результатів анкетування 7-А класу з теми «Вірний друг»
На питання «Чи легко заводити друзів?» (слайд 6) більшість відповіли, що легко: друзів можна знайти всюди, спілкування – це корисно і легко.
Деякі з відповіли, що навпаки, тяжко:
друзів легко втратити і тяжко завести; справжніх друзів мало. Заводити друзів важко ще й тому, що, на вашу думку,
треба бути точно впевненим, що тебе врятують.
На питання «Чи легко підтримувати дружбу?» (слайд 7) відповіли, що тяжко: можуть бути дружні ревнощі, сварки; це може бути і легко, і
важко – залежить від людини.
Отже, для підтримання дружби (слайд 8) необхідні
такі якості: любов, щирість, відсутність заздрощів, надійність, веселість,
безкорисливість, доброзичливість, товариськість, вміння слухати, ввічливість,
повага до іншого.
Другові, на думку учнів, (слайд 9) треба
казати все. Бо інакше це – не друзі, друг завжди повинен вберігати нас від поганих
вчинків, навіть тоді, коли ми не розуміємо, що творимо, друзі не завжди повинні
мати однакову думку. По-іншому нецікаво; різні думки не заважають, а
допомагають пізнати одне одного. У всіх різні думки, смаки, у кожної людини
«своя атмосфера».
Наші друзі, за результатом
опитування, мають такі позитивні якості: милосердя, доброта, щирість,
вихованість, правдивість, товариськість, веселість, вдячність, розум, цікавий
внутрішній світ, бережливість, співчутливість, здатність допомогти у скрутну
годину, життєрадісність, милосердя, сміливість. Негативних же якостей, за
думкою семикласників, у друзів майже
немає: більшість відповіли, що це ідеальний друг або подруга; це людина, у якій
на сто процентів впевнені.Отже, «Не важливо, чи смішно жартує людина. Головне,
що ніколи не зрадить».
Отже, як ми уже виявили,
головна якість друга – це вірність.
Але чи тільки люди вміють бути вірними?
Вірними бувають ще й тварини. Особливою вірністю відзначаються собаки. Хто
ж такий Хатіко? (слайд 10)
(Хатіко – легендарний японський
собака, пес породи Акіта-іну. Символ вірності і відданості в Японії. Пес був
дуже вірний своєму хазяїну і продовжував віддано чекати на нього навіть після
його смерті). На Україні є свій Хатіко. Давайте подивимося телесюжет про нього. (слайд 11)
Перегляд
відео сюжету «Доброго ранку, Україно! – Собача вірність».
Щоб такого більш ніколи не сталося, слід усвідомити
один раз і назавжди: не можна зраджувати
не тільки наших друзів-ровесників, але й братів наших менших – котів, собак,
домашніх улюбленців. Собаки – це приклад вірності у дружбі, про який ми
повинні завжди пам’ятати.
Завершальним акордом вірності у дружбі були запитання:
(слайд 12)
Отже, які риси повинні бути у гарного друга?
А що б ви самі робили, щоб не втратити друзів?
Як втримати дружбу?
З кого треба брати приклад дружньої вірності?
Вірність
у коханні. (слайд 13)
Всім нам відомо, що вірність
буває не тільки у дружбі, але й у коханні. І, мабуть, найяскравішим,
найзворушливішим прикладом є лебедина вірність. Щодо лебединої вірності в
Україні є зворушлива легенда. (слайд
14, 15)
Читання української легенди «Лебедина вірність» під музичний супровід.
Лебеді ладні віддати життя задля
своїх рідних. Це приклад відданості і вірності, любові до близьких. Підсумовуючи
сказане, учням пропонувалися запитання (слайд
16):
Які птахи являються символом подружньої вірності?
Як повинна себе поводити людина, якщо хоче отримати у
відповідь любов та відданість?
Які якості важливі для вірності у коханні, подружньої
вірності?
Як ми повинні відноситися до своєї родини, близьких
людей?
Обговорення поняття вірності своєму
слову, її умов (слайд 17).
Відомо, що людина – дуже
різнопланове та складне створіння. Особистість кожного – неповторна, але дещо
нас все ж об’єднує. Скажіть, чи у всіх із вас є серце? А совість? Чи є в вас
розум? Звісно, бо це складові душі кожного з нас. Але іноді ці складові не в
ладу один з одним. Що стається в такому випадку?
(Учні 7-А демонструють заздалегідь
підготовлену сценку за оповіданням «Вірність» Жюлі Лілі,
12-06-2009. З головними героями Серцем, Розумом і Совістю.) (слайд 18, 19, 20).
Обговорювалися питання (слайд 21):
Як ви вважаєте, хто з
цих трьох був правий – Совість, Серце чи Розум? Скажіть, яку людину
можна назвати вірною своєму слову?
Насправді ж, усі троє праві, кожний – по-своєму. І
коли серце вірне, совість розуміє свій обов’язок, а розум знає, якої мети хоче
досягти – саме тоді народжується вірність своєму слову.
Виявлення рис громадянської вірності (слайд 22).
(Учні
виразно читають вірш Володимира Сосюри «Любіть Україну»). (слайд 23).
В цьому вірші йдеться про вірність громадянина, про
любов до своєї Батьківщини. Але бути їй вірною – значить не тільки любити, але
й багато інших важливих якостей.
Що ж характеризує вірного громадянина? Що включає в
себе вірність Україні?
Це наступні якості (слайд 24, 25).:
-
Знати історію і
культуру країни;
-
Любити і знати
українську мову;
-
Не боятися
захищати країну у скрутну годину;
-
Не цуратися
країни, працювати на її благо;
-
Вірити у її
світле майбутнє, робити все заради нього;
-
Знати звичаї,
вікові традиції країни, дотримуватися їх;
-
Поважати
державні символи країни: герб, прапор, гімн;
-
Знати закони та
дотримуватися їх.
Підсумувавши
все сказане під час виховного заходу за допомогою питань (слайд 26), ми зробили висновок, що вірність своїй країні, вірність у коханні, у
дружбі і вірність своєму слову – це основні аспекти вірності. Потрібно завжди бути вірними і відданими людьми, і
отримувати вірність від інших людей у відповідь.
Комментариев нет:
Отправить комментарий